Învăţământul preuniversitar din judeţul Neamţ este bine reprezentat în cele două municipii, dar şi în cele trei oraşe. Cu aproape 5.000 de absolvenţi în fiecare an, judeţul Neamţ poate fi considerat ca principalul furnizor de studenţi pentru universităţile din Iaşi, Bucureşti, dar şi din alte oraşe universitare din ţară sau din străinătate.
Topul celor mai bune licee din Neamţ este format din Colegiul Naţional „Petru Rareş” Piatra Neamţ, aflat pe locul întâi, urmat îndeaproape Colegiul Naţional „Roman-Vodă” din Roman, iar locul al treilea este completat de Colegiul Naţional „tefan cel Mare” Târgu Neamţ.
Topul complet al liceelor din judeţul Neamţ, în funcţie de ultima medie la admiterea computerizată din 2012 îl puteţi consulta aici! Locul I Colegiul Naţional „Petru Rareş” Piatra Neamţ Liceul din Piatra Neamţ are o istorie de peste 140 de ani, laînceputuri (1869), unitatea funcţionând ca şcoală. Profilul era atât clasic (1869-1878), cât şi real (1878-1897) cu profesori Ion Negre (partea ştiinţifică) şi Calistrat Hogaş (partea literară), marele scriitor fiind şi director. Iniţial se numea „Gimnaziul Piatra“, iar din 1893 poartă numele „Petru Rareş“.
Pe parcursul anilor, titulatura i s-a modificat în mai multe rânduri: de la „Liceul de Băieţi nr.1“ până la „Liceul Petru Rareş“ (1897) şi în cele din urmă „Colegiul Naţional Petru Rareş Piatra-Neamţ“ (2000). Din ianuarie 1977, i s-a stabilit profilul matematică-fizică, iar din anul şcolar 1999-2000, liceul se reprofilează având şi acum specializările: matematică-informatică, ştiinţe ale naturii, filologie şi ştiinţe sociale. Liceul dispune de 29 de săli de clasă, 3 laboratoare (fizică, chimie, biologie), 3 laboratoare de informatică, un cabinet pentru limbi moderne, o sală de sport modernă, o sală de gimnastică, un teren de sport, o bibliotecă cu peste 60.000 de volume, o sală de lectură şi o sală de festivităţi. La cele 29 de clase învaţă aproape 900 de elevi (24 de clase de liceu şi 5 de gimnaziu) şi predau 55 de cadre didactice. Conducerea este formată din profesorii Mihai Obreja (director), Dorel Haralamb şi Grigoruţă Oniciuc(directori adjuncţi).
Locul II Colegiul Naţional „Roman-Vodă” Roman Liceul „Roman-Vodă” din Roman s-a înfiinţat la 30 septembrie 1872 sub denumirea de Gimnaziu. Unitatea este marcată de contribuţia, vreme de 28 de a ani a profesorului de istorie George Radu Melidon, om de vocaţie umanistă şi cultură enciclopedică. Din 1891 a predat aici limba română şi istoria Calistrat Hogaş care, în 1901, este numit director al instituţiei. Din 1919, Gimnaziul devine „Liceul Roman-Vodă”, nume pe care-l pierde odată cu instaurarea regimului comunist, dar îl recapătă în 1971. De la 1 septembrie 2001, Liceul „Roman-Vodă” devine Colegiul Naţional „Roman-Vodă”. Unitatea se menţine ca primă opţiune pentru elevii din zona Roman, care doresc să urmeze studii universitare după absolvire. Are 42 de clase la care predau 75 de profesori. Colegiul dispune de trei corpuri de clădire şi auxiliare, cu 3 laboratoare de informatică, 2 laboratoare de fizică, un laborator de chimie, un laborator de biologie, un cabinet fonetic, 2 săli de sport, o sală de gimnastică aerobic, un teren de sport cu gazon sintetic, un cabinet proiecte europene, o bibliotecă cu peste 68.800 volume şi sala de lectură şi o sală de festivităţi cu 200 de locuri. Conducerea este formată din profesorii Mihaela Tanovici (director), Cristina Radu şi Cătălin Macovei (directori adjuncţi).
Locul III Colegiul Naţional „Ştefan cel Mare” Târgu Neamţ Gimnaziul de la Târgu Neamţ şi-a început cursurile în anul 1948 sub titulatura de Şcoala medie de 11 ani, iar odată cu stabilirea studiilor liceale la durata de 3 ani (cls. VIII-X) se transformă în liceu mixt. Prima clasă de liceu, a VIII-a, a fost înfiinţată la data de 15 septembrie 1951. ~n anii 1977-1978 se transformă în Liceu industrial, în paralel cu clasele de real şi uman funcţionand şi clase de profil industrial (mecanică, prelucrarea lemnului, construcţii , industrie textilă , petrol şi gaze). Denumirea se păstrează până în anul 1990, când redevine Liceul Teoretic, cu clase de profil real , uman si economic. Din septembrie 2003 a primit denumirea de Colegiul Naţional „Ştefan cel Mare”, când i s-a alipit prin absorbţie Şcoala Generala Nr. 5. ~n prezent, unitatea pregăteşte peste 220 de elevi în cele 4 clase de matematică-informatică, două clase de filologie, o clasă de ştiinţe ale naturii şi o clasă de ştiinţe sociale. Colegiul din Târgu Neamţ are 44 de săli de clasă, 4 laboratoare de informatică, 2 laboratoare de fizică, un laborator de chimie, un laborator de biologie, 2 biblioteci cu peste 55.000 de volume, un internat cu 800 de locuri de cazare, 3 săli şi două terenuri de sport. Iată şi datele statistice din 2012: Colegiul Naţional „Petru Rareş” Piatra Neamţ – media de intrare la liceu, la admiterea computerizată – pentru anul 2012/2013:matematică-informatică : 9,97ştiinţe ale naturii: 10,00ştiinţe sociale: 9,85filologie: 9,52- rata de promovare la examenul de Bacalaureat, in 2012 – 100%- procentul absolvenţilor admişi la facultate, in 2012 – 100%- număr de elevi repetenţi/an – în 2012 – 0- număr de elevi olimpici – ultimii 5 ani (2008 – 2012) 2 internaţional 64 naţional- rezultatele la concursurile şcolare (olimpiade, competiţi naţionale şi internaţionale), pentru anul 2012 – 151- cazuri de violenţă înregistrate în 2012 – 0 – Colegiul Naţional „Roman-Vodă” Roman – media de intrare la liceu, la admiterea computerizată – pentru anul 2012/2013:8,94 -matematică -informatică8,80-ştiinţele naturii8,46-ştiinţe sociale7,95-filologie- rata de promovare la examenul de Bacalaureat, in 2012: 98,25%- procentul absolventilor admişi la facultate, în 2012 – 98%- numar de elevi repetenţi/an – în 2012 – 1- număr de elevi olimpici – ultimii 5 ani (2008 – 2012): 2 internaţional 61 naţional- rezultatele la concursurile şcolare (olimpiade, competiţii naţionale şi internationale), pentru anul 2012: 98- cazuri de violenţă înregistrate în 2012 – 0 Colegiul Naţional „Ştefan cel Mare” Târgu Neamţ – media de intrare la liceu, la admiterea computerizată – pentru anul 2012/2013: 9,94 – matematică –informatică10 – ştiinţe ale naturii9,77 – filologie9,80 – ştiinţe sociale- rata de promovare la examenul de Bacalaureat, în 2012: 95,78 %- procentul absolvenţilor admişi la facultate, în 2012: 95 %- număr de elevi repetenţi/an, în 2012 – 0- număr de elevi olimpici – ultimii 5 ani (2008 – 2012) – 5 internaţional/ 39 naţional- rezultatele la concursurile şcolare (olimpiade, competiţi naţionale şi internaţionale), pentru anul 2012: 70- cazuri de violenţă înregistrate în 2012 – 0
Sursa: Adevarul